Alle 228 inzittenden zijn waarschijnlijk omgekomen. Het toestel was onderweg
van de Braziliaanse stad Rio de Janeiro naar Parijs toen het in slecht weer
terechtkwam.
Vliegramp
"We hebben zonder enige twijfel te maken met een vliegramp”, zei Air
France-topman Pierre-Henri Gourgeon op een persconferentie. De Franse
minister Jean-Louis Borloo voegde daaraan toe dat "we kunnen uitgaan van het
allerergste”.
228 Mensen aan boord
Het ramptoestel had 216 passagiers en twaalf bemanningsleden aan boord. Onder
de passagiers waren vermoedelijk ongeveer tachtig Brazilianen, evenveel
Fransen en 25 Duitsers. Ook mensen uit Denemarken, Italië, Marokko, Libanon
en Portugal zouden aan boord van het vliegtuig hebben gezeten.
Of onder de slachtoffers ook Nederlanders zijn, is nog niet bekend.
Nederlanders die bij KLM een ticket naar Rio de Janeiro boeken, vliegen via
Parijs. KLM zelf heeft geen directe vlucht. Air France maakt de
nationaliteit van de inzittenden echter pas bekend als justitie in Parijs
toestemming geeft voor publicatie van de passagierslijst.
Mogelijk door bliksem getroffen
Volgens een woordvoerder van Air France is het ramptoestel boven de
Atlantische Oceaan in een hevige storm terechtgekomen en werd het door de
bliksem getroffen. Om 04.14 uur (Nederlandse tijd) werd een automatische
boodschap vanuit het toestel opgepikt. Er zou kortsluiting zijn en
belangrijke onderdelen zouden niet meer functioneren.
Niets op de radar
Braziliaanse, Franse, Spaanse en Afrikaanse luchtverkeersleiders lukte het
daarna niet meer contact te krijgen met het vliegtuig. "Er is niets te zien
op de Spaanse radar, niets op de Marokkaanse radar, niets op de Franse
radar'', zei minister Borloo. Reddingsdiensten zoeken met man en macht naar
het toestel, maar de Franse autoriteiten hebben geen hoop meer overlevenden
te vinden.
Rampplek onbekend
De zoektocht naar het toestel, een Airbus A330-200 uit 2005, wordt bemoeilijkt
door onduidelijkheid over de rampplek. Het vliegtuig vloog ten tijde van de
crash boven een gedeelte van de oceaan waar radarsystemen geen bereik
hebben. Onderzoekers kunnen de radargegevens dan ook niet gebruiken om de
locatie van het ongeluk uit te rekenen.
Contact verloren
De Braziliaanse luchtverkeersleiding had iets voor vier uur maandagochtend
(Nederlandse tijd) voor het laatst contact met de bemanning. Het vliegtuig
bevond zich toen bijna 600 kilometer ten noordoosten van het land. Volgens
de Braziliaanse luchtmacht had het vliegtuig een normale hoogte en een
normale snelheid. Ongeveer een half uur later hadden de piloten weer van
zich moeten laten horen, maar dit contact kwam nooit.
Als het toestel inderdaad is neergestort, zou het de ergste ramp in de
76-jarige geschiedenis van Air France zijn. In juli 2000 stortte een
Concorde van de luchtvaartmaatschappij neer toen het opsteeg van het
vliegveld Charles de Gaulle bij Parijs. Alle 109 inzittenden kwamen daarbij
om, evenals vier mensen op de grond.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl